حسن روحانی در شبکه ی 4

حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حتی نقد و نظر مخالف نیز نعمت است، اظهار داشت: وقتی تیمی در کابینه کار می‌کند باید هماهنگی ‌هایی داشته باشند. در سال‌های اخیر در هیئت وزیران جو دموکراتیک و غیرآزاد برقرار بود به طوری که با انتقادی کوچک وزیر جابجا می‌شد.
  
به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز پنجشنبه طی سخنانی در برنامه تلویزیونی «رویکردها، برنامه‌ها» در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهمترین میثاق بین مردم و مسئولین چیست، اظهار داشت: بی‌تردید قانون اساسی میثاق ملی بین ملت و دولت است؛ و حیطه وظایف و اختیارات در قانون اساسی مشخص شده است. 

 

وی افزود: رئیس‌جمهور نسبت به قانون اساسی وظیفه ویژه‌ای دارد. و مکلف است که قانون اساسی را اجرا کند.

روحانی ادامه داد: رئیس جمهور هر جا که لازم است باید مستقیم و در جاهای دیگر هم با ارائه لایحه و طرح نواقص را اجرا کند و بعد قانون را به اجرا درآورد.

وی گفت: امروز بخش مهمی از قانون اساسی مخصوصا فصل سوم که حقوق ملت را بیان می‌کند، اجرا نشده است و تا زمانی که کاملا اجرا نشود این میثاق نیز اجرایی نمی‌شود؛ البته اجرایی نشدن قانون اساسی دلایل مختلفی دارد ولی در کل مطالبات مردم اجرای قانون اساسی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اجرای فاز اول قانون هدفمندکردن یارانه‌ها چیست، گفت: یارانه موضوع مهمی است که سالیان دراز مسئولان دنبال آن بودند و از برنامه دوم تاکید شده بود که دولت‌ها به دنبال هدفمندکردن بروند.

روحانی ادامه داد: در نهایت قانون هدفمندی اجرا شد اما به اعتقاد من هدفمندی یارانه‌ها هنوز هدفمند نشده است و فاز اول آن ناقص و در برخی مواقع هم با تخلف اجرا شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یارانه برای آن بود که عدالت اجرا شود و مردم راحت‌تر زندگی کنند؛ هدفمندی باید در یک مجموعه مقررات اقتصادی دیده می‌شدولی امروز مشکلاتی را می‌بینیم که در این رابطه وجود دارد.

وی افزود: امروز مردم زندگی خود را با پول یارانه تنظیم کرده‌آند و این بخش باید ادامه پیدا کند ولی در کنار آن باید کارهای دیگری هم انجام شود. چرا که بر اساس محاسبات کنونی ارزش 45 هزار تومان یارانه به اندازه 15 هزار تومان کاهش یافته بر همین اساس باید تورم را مهار کرد.

روحانی ادامه داد: در بحث یارانه به دنبال این هستیم که یارانه کالایی هم بدهیم تا مردم نسبت به کالاهای اساسی دغدغه نداشته باشند.

وی گفت: در اجرای فاز اول هدفمندی دو تخلف بزرگ صورت گرفت، یکی این بود که 30 درصد به تولید داده نشد و دوم اینکه قرار بود یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرداخت شود که از منابع دیگر هم پرداخت شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با صاحبان صنایع بنشینیم و ببینیم که بهترین راه برای پرداخت یارانه به صنعت چیست.

وی افزود: ما وقتی با مردم مشورت کنیم طرح یا لایحه کاملتر خواهد بود و در مقام عمل هم مردم احساس تعلق بیشتری برای اجرای قانون پیدا می‌کنند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی گفت: سیاست داخلی و خارجی از یک  اصل مهم پیروی می‌کندو آن اصل مهم هویت و منافع است؛ هر کشوری بر اساس هویت و منافع سیاست داخلی و خارجی را دنبال می‌کند؛ البته سیاست خارجی برخی مواقع با شرایط ویژه‌ای مواجه می‌شود.

وی اظهار داشت: برخی‌ها دنیا را فقط حق و باطل می‌بینند و می‌‌گویند که روزگاری حق بر باطل پیروز می‌شود و برخی‌های دیگر هم دنیا را همچون بازاری می‌دانند و به دنبال منافع خود هستند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعضی‌ها دنیا را به آرمان‌ها و منافع تقسیم می‌کنند؛ من موافق نیستم که آرمان و منافع را جدا کنیم بلکه باید منافع را طوری تعریف کنیم که آرمانها هم در آن بگنجد.

روحانی با بیان اینکه جهان امروز بر مبنای قدرت برنامه‌ریزی می‌شود، گفت: در سازمان ملل کسانی حق وتو دارند که قدرت بیشتری داشته باشند و ما هم باید قدرت ملی خودمان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: آرمان چراغ راه ماست و چگونگی حرکت به سمت آن به خیلی چیزها بستگی دارد؛ آرمان قله کوه را به ما نشان می‌دهد اما اینکه چطور باید به آن برسیم مهم است؛ برخی اوقات باید در پیچ حرکت کرد و به آن رسید.

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد مسکن مهر و کنترل قیمت مسکن اظهار داشت: اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن مهر یک ایده خوب بود ولی این ایده برای یک  دوره کوچکتر طراحی شده بود و یک دفعه افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز در برخی جاها به جای مسکن خوابگاه برای مردم درست شده بر همین اساس باید نواقص این پروژه برطرف شود.

 وی درباره راهکارش برای مهار قیمت مسکن گفت: وقتی نقدینگی در جامعه بی‌حساب و کتاب بالا می‌رود و طی 8 سال 6.5 تا 7 برابر می‌شود تورم بزرگی ایجاد می‌شود. وقتی ارزش پول ملی تنزل می‌یابد مردم به دنبال این می‌روند که کاری کنند تا ثروت‌شان کاهش نیابد. یکی از این کارها مسکن و زمین است لذا فوری این پول سرگردان و سیل بنیان‌کن به سمت مسکن می‌رود.

به گفته وی قیمت خانه کلنگی و آپارتمان با وجود فعال بودن مسکن مهر طی یک سال اخیر افزایش داشته است. چرا که از آن طرف ارزش پول ملی کاهش یافته است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با تاکید بر اینکه طلاق در جامعه بسیار نگران کننده است و آثار بسیار خطرناکی دارد، گفت: در یک سال گذشته طلاق هفت درصد افزایش داشته است. از سویی دیگر اعتیاد نیز اهمیت زیادی دارد. به رغم مجازات‌های سنگین مشکل اعتیاد در کشور ما حل نشده است.

وی با اشاره به برنامه تدبیر و امید خود گفت: بخش خاصی در برنامه تدبیر و امید برای معتادان جامعه در نظر گرفته شده است در این بخش از تمام روش‌های علمی برای ترک استفاده خواهد شد. باید از طریق اقتصادی، حقوقی، امنیتی و فرهنگی اقدام برای کاهش اعتیاد کرد. اما شروع این اقدامات از فرهنگ است باید فرهنگ جامعه را ارتقا دهیم دنیای امروز متفاوت شده است باید وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی تغییر کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: در بحث طلاق و اعتیاد نیز باید نهادهای خیریه فعال شوند و مشکلات ناشی از طلاق را کاهش دهند. مشارکت مردم نباید فقط به راهپیمایی و انتخابات محدود شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه همانطور که رنگ‌ها و زبان‌ها از آیات الهی هستند اختلاف سلیقه نیز از آیات است، خاطرنشان کرد: به نظر بنده حتی نقد و نظر مخالف نیز نعمت است. وقتی تیمی در کابینه کار می‌کند باید هماهنگی ‌هایی داشته باشند. در سال‌های اخیر در هیئت وزیران جو دموکراتیک و غیرآزاد برقرار بود به طوری که با انتقادی کوچک وزیر جابجا می‌شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: در دولت بنده شایسته‌سالاری حاکم است باید از شایسته‌ها استفاده کرد متاسفانه طی 8 سال اخیر اتوبوسی رفتند و اتوبوسی آمدند من با این کارها مخالفم. شایسته منتقد بهتر است شایسته‌ای است که مخالفتش را بیان نکند.

وی با اشاره به حقوق شهروندی برای تمام اتباع ایرانی، خاطرنشان کرد: تدوین حقوق شهروندی و تبدیل آن به یک سند و لایحه و تصویب در مجلس شورای اسلامی یکی از برنامه‌های دولت بنده است.

روحانی تاکید کرد که به هیچ حزبی تعهدی ندارد و اعلام کرد که دولت تدبیر و امید فراجناحی خواهد بود و از جناح‌های مختلف و افرادی که جناح‌های مختلف دارند استفاده خواهد کرد و تاکنون نیز در مسئولیتهای مختلف این کار را کرده و به مشکلی نیز برنخورده است.

به گفته وی این فاصله‌ها بیشتر تصوری است و واقعی نیست و باید از تمام شایستگان و نخبگان استفاده کرد.

وی با انتقاد از دولت فعلی گفت: طی سال‌های اخیر خیلی‌ها را منزوی کردند خیلی از اساتید را به خاطر اینکه به فلانی رای داده‌ است را کنار گذاشتند در حالی که باید دست تمام افرادی را که پای صندوق رای رفتند را بوسید. افراد زیادی بازنشسته و اخراج شدند حتی نیروهای ارزشمند و الماسی بودند که آنها را به خاک افکندند و فکر کردند با این کار هنر کرده‌اند. بسیاری از نخبگان از کشور خارج شدند نباید بگذاریم این اتفاقات بیفتد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد