دیدگاه‌ها و برنامه‌های سیاسی عارف در مناظره سوم

عارف: من ۳-۴ روز قبل به بازار رفته بودم دو سه جوان شعار درود بر عارف و سلام بر خاتمی دادند. اینها را چند روز دستگیر کردند و با پیگیری من آزاد شدند. در تبریز که بودم بعد از رفتنم، میزبان را چند هفته دستگیر کردند. در زمانی که میخواهیم حماسه سیاسی خلق شود و وظیفه همه این است، گاهی با این تنگ نظری ها برخورد میکنیم‌، راهکار شما برای این مسائل چیست؟ رهبری اخیرا فرمودند باید از همه ظرفیت های قانون اساسی برای پیشرفت استفاده کنیم. در یک مثال دیگر، تعدادی جوان در مراسمی عکس من و خاتمی و سیدحسن خمینی را داشتند که از پخش آنها جلوگیری شد.

  در تذکر اولیه‌ام اشاره کردم که خوب بود جمع‌بندی از دو مناظره گذشته انجام می‌شد. ما در بخش‌های مختلف در کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. به گفته یکی از فرماندهان نظامی، رییس جمهوری باید بیاید که کشور را از حالت بحرانی نجات دهد. سوالم این است که چه کسانی مسوول وضع موجود هستند؟ در دو مناظره قبلی به این موضوع پرداخته نشد. مردم حق دارند بدانند که چه کسانی وضع موجود را به وجود آورده‌اند. جریان اصولگرا در هر سه قوه حاکمیت دارد. در مورد قوه مجریه بگویم تقریبا نیروی‌های اصلاح‌طلب در هر بخشی که بودند، حتی در یک بخشداری را حذف کرده‌اند.


نتیجه‌اش شرایطی شد که اکنون با آن روبه‌رو هستیم. عملکرد ۸ ساله گذشته نشان داده که نمی‌توان برای تحقق آرمان‌های انقلاب به یک جناح خاص محدود شد باید از نیروهای متخصص استفاده شود. عملکرد دولت اصلاحات با ۸ سال گذشته را اگر مقایسه کنیم، دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی آمد، اما توسعه فراگیر را دنبال کرد. فعالیت اقتصادی در نفت با هشت دلار آغاز شد اما کل درآمد ۱۷۳ میلیارد دلار بود. از محل فروش نفت خام، ۶۳۰ میلیارد دلار نفت خام داشتیم. رشد ۶ درصدی اقتصادی، اشتغال متوسط ۷۰۰ هزار فرصت شغلی وجود داشت. گرانی کنترل شد، تورم ۱۷.۳ درصدی مهار شد. ارز تک‌نرخی شد و پنج سال باقی ماند. اما سوال این است که با درآمد حاصل از فروش نفت ۶۳۰ میلیارد دلاری، قرار بود نفت را بر سر سفره بیاوریم چرا نان را برداشتیم باید مسوولیت‌ها را بپذیریم. اینکه می‌گویند جریان موهوم انحرافی مسوول است خطاست.

رییس دولت این جریان انحرافی را نمی‌پذیرد. کسانی هستند که آنها را از نزدیکان خود می‌دانند. اخلاقی این است که جریان اصولگرا مسوولیت خود را بپذیرد. بر این باورم که در دهه چهارم انقلاب دیگر نوبت آزمون و خطا نیست بلکه باید براساس آگاهی و عملکرد خوب کار دنبال شود. اشاره کردم باید اجرایی شدن همه اصول قانون اساسی به عنوان میثاق ملی را دنبال کنیم به ویژه فصل سوم قانون اساسی که حقوق ملت را بیان می‌کند.

بنده در روز گذشته در سفری که به غرب کشور داشتم، در کردستان و ایلام مردم مطالبات خود را اعلام کردند، همه در مورد گرد و غبار رنج می‌بردند. ما باید با این پدیده چطور برخورد کنیم. من در دولتم معاونت اقوام را ایجاد خواهم کرد تا مطالبات به حق آنها را دنبال کند. در مورد زنان نیز در قانون اصولی وجود دارد. اصل ۲۱ قانون اساسی هم تاکید کرده است. امیدوارم در دولت آینده از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کرده و پاسخگوی مسائل مردم باشیم.

اظهارات دکتر عارفنقدهای دیگر کاندیداها

در مورد اظهارات آقای غرضی می‌گویم نگاه من همواره مبتنی بر همگرایی بوده است و معتقد هستم بر اساس توانایی‌ها و نه بر اساس دیدگاه‌های جناحی افراد باید انتخاب کرد. اعتقاد من به همراهی ۵۱ درصدی است اگر با رقیبم رای مشترک ۵۱ درصد داشته باشم آن را مبنای حرکت قرار می‌دهم. ۵۱ را فدای ۴۹ نمی‌کنم و در آینده هم همین منش را دنبال خواهم کرد. ما تفکر اصلاح‌طلبی را یکی از اصیل‌ترین جریان‌ها و تفکرات انقلاب می‌دانیم که به همه ارزش‌ها و قانون اساسی وفادار است بنابراین قانون اساسی جریان اصلاح‌طلبی همان میثاق ملی ما است اینکه فردی حرفی زده است نباید به حساب کل جریان اصلاح‌طلبان گذاشت.
آقای غرضی اینکه هر کسی حرفی بزنند نباید به حساب کل جریان گذاشت.

آقای رضایی بحث شایسته‌سالاری را مطرح کرد که در برنامه‌هایم آن را قرار دادم. در دورانی که ما مسوولیت داشتیم، تعدادی از مدیران عامل پست و مخابرات از جریان اصولگرا بودند. حتی آقای خاتمی از وزیری در کابینه‌اش استفاده کرد که به او رای نداده بود. بنا نیست در اینجا از همه عملکرد دولت اصلاحات دفاع کنم. بحثی را آقای حدادعادل در مورد عدم استفاده از همه ظرفیت‌ها مطرح کرد، بنده معتقدم که باید از همه ظرفیت‌های داخل کشور و افرادی که تعهد به قانون اساسی دارند، استفاده کرد. اینکه آقای احمدی‌نژاد اصولگراست یا نه، طی این سال‌ها دیدیم که همه جریان اصولگرا پشت سر احمدی‌نژاد ایستادند .

بنابراین همه با هم باید برای حل مشکلات کشور قدم برداریم و یک دولت مقتدری روی کار بیاید. اکنون رشد رسانه‌ها و نشریات و احزاب و NGOها را ببینید در همه زمان‌ها چگونه بوده است. اکنون قابل مقایسه نیست. یارانه به احزاب چگونه تعلق می‌گیرد. یارانه به رسانه‌ها به چه صورت پرداخت شده است. آیا یارانه‌هایی که به روزنامه اصولگرا داده می‌شد، به اصلاح‌طلب هم داده می‌شد. وزارت ارشاد باید در این زمینه گزارشی را ارائه کند. باید زمینه رشد آزادی بیان بر طبق قانون اساسی فراهم شود. هیچ راهی جز اعتماد به مردم و پذیرفتن خطا نداریم. البته پیشرفت‌های خوبی هم حاصل شده است. باید راه‌حلی برای مشکلات پیدا کنیم. در زمینه علمی دستاوردهای خوبی داشته‌ایم. زمانی که بحث نانو مطرح شد، بنده اواخر کارم در سازمان مدیریت بود. گفته شد که چون تازه شروع شده، می‌توانیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم. در زمانی که معاون اول هم بودم، گفتند رییس جمهور یا معاون اول باید اجازه دهد که رییس ستاد نانو انتخاب شود و ظرف چند سال جزو ۱۵ کشور اول دنیا باشیم، اما اکنون رتبه ما در نانو یک رقمی شده است، اما در مورد بحث‌های سال ۸۸ بنده در دانشگاه که رفتم یکی از مطالبات دانشجویان مسائل سال ۸۸ بود. در چهار سال گذشته تریبون‌ها یکسویه و انحصارا در اختیار یک جریان بود. بیاییم در یک فضای دوستانه حوادث سال ۸۸ را تحلیل کنیم و با نگاه آینده ان شاءالله این لکه ننگ تکرار نشود. بنده در دانشگاه سعی کرده‌ام که دانشجویان را متقاعد کنم که مشارکت حداکثری وجود داشته باشد. دانشجویان هزینه داده‌اند. باید از گذشته عبور کنیم و فضایی پیش آید که مانند گذشته نباشد. صداوسیما در چهار سال گذشته چه کرد. تصویر خاتمی را به عنوان جاسوس نشان داد؟ این اخلاق است؟ والله قصدم کسب رای نیست به خاطر اخلاقی است که به آن پایبند هستم.

من نظام را دوست دارم و به نظام، ولایت فقیه و قانون اساسی اعتقاد دارم چرا ما به هم برچسب می زنیم. ما باید با همدلی جلو برویم، من نمی‌خواهم بحث‌های سال ۸۸ را باز کنم. من درد می کشیدم، اما سکوت معنادار کردم همه نگران هستیم وباید با صمیمت و نگاه مشترک جلو برویم، ما در راهبردهای خود هیچ اختلافی نداریم، اما اختلاف سلیقه وجود دارد که می‌تواند موجب نشاط و تحرک شود. امروز مهمترین مسئله، مسئله جوانان است نباید آن‌هارا از دست دهیم. بناست از تمام تجارب دولت های گذشته استفاده کنم و قرار نیست در گذشته متوقف شوم. من از دستاوردهای دولت اصلاحات استفاده می کنم، البته نقدهایی به آن دارم.

جمع‌بندی نهایی عارف

قبل از اینکه نکاتی را مطرح کنم، باید بگویم در زمان استراحت به من اطلاع دادند آقای دکتر معین، ‌دکتر ظریفیان و آقای احمدی معاون وقت وزیر کشور اظهارات دکتر جلیلی را تکذیب کرده‌اند. مردم عزیز! تنها راه پیشرفت کشور، حضور و مشارکت شما در سرنوشت خودتان است. می‌دانم برخی از شما انگیزه کافی برای حضور در پای صندوق‌های رای ندارید اما باید به پای صندوق‌های رای آمد. قهر کردن و رای ندادن اعتراض نیست، عقب‌نشینی است. باید مشارکت حداکثری داشت.

از همه مردم خوب کشورم از همه اقشار مختلف و اقوام گوناگون می‌خواهم در ۲۴ خرداد به پای صندوق‌های رای بیایند و در تعیین سرنوشت خود موثر باشید. یک رای هم ارزشمند است و هم موثر. به کسی رای دهید که نشان داده می‌تواند کشور را به خوبی اداره کند و از همه ظرفیت کشور برای پاسخگویی به مشکلات شما استفاده کند. به کسی رای دهید که از همه ظرفیت‌های قانون اساسی برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کند به کسی رای دهید که ظرفیت استفاده از همه امکانات و همه نخبگان و شایستگان کشور داشته باشد؛ کسی که بتواند با ایجاد دولتی فراگیر و پاسخگو تعالی و پیشرفت کشور را پیگیری کند. 
من از دولت آقای مهندس موسوی صبر و استقامت، از دولت آقای هاشمی سازندگی، از دولت آقای خاتمی، اصلاحات و از دولت آقای احمدی‌نژاد پشتکار را مدنظر برنامه‌های خود قرار داده و از همه نیروهای توانمند دولت‌های آنها در دولتم استفاده خواهم کرد.

استقبال مردم از عارف بعد از برگزاری مناظره
سومین مناظره تلویزیونی در حالی پایان پذیرفت که این مناظره برخلاف ۲ دوره قبل با چالش های جدی ۸ کاندیدای ریاست جمهوری با یکدیگر همراه بود. بعد از پایان مناظره دفتر محمدرضا عارف با سیل تماس های مردمی رو به رو شد که از مواضع کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. همچنین مردم تهران بخصوص جوانان با حضور در مقابل درب صدا و سیما از عارف استقبال کردند و شعارهایی در دفاع از اصلاحات و مواضع محمدرضا عارف سر دادند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد